Najwybitniejsi przedstawiciele humanizmu
Najwybitniejsi przedstawiciele humanizmu
Humanizm
(od łac. słowa humanus - ludzki), czyli sposób widzenia świata,
w którym człowiek stanowi jego centrum, a jego
indywidualność i życie doczesne znajdują się w strefie zainteresowań
uczonych i artystów, był nierozerwalnie złączony z nowym okresem
w dziejach kultury, a mianowicie renesansem (szczytowy rozwój
od XVI do początku XVII wieku). Jego najbardziej charakterystyczną
cechą był zwrot w kierunku starożytnej kultury rzymskiej
i greckiej. Zaczęto na nowo studiować dzieła najwybitniejszych
starożytnych filozofów, takich jak Arystoteles, Platon, czy Cyceron.
Zainteresowanie dorobkiem starożytnych cywilizacji objęło oprócz filozofii
także inne dziedziny, a mianowicie literaturę, malarstwo, rzeźbę,
architekturę czy naukę.
Ojczyzną renesansu były Włochy. Ważną rolę w nawiązaniu
do tradycji antycznych odegrały ciągłe kontakty Włoch z Bizancjum, głównym spadkobiercą
starożytności, w głównej mierze Grecji. Coraz częstsze wizyty uczonych
bizantyjskich we Włoszech i włoskich w Konstantynopolu
- stolicy Bizancjum, sprzyjały kształtowaniu się we Włoszech zainteresowań
kulturą antyczną, które z terenu Włoch rozprzestrzeniło się do innych
krajów europejskich.
Cecha wspólną twórców renesansu była
ich wszechstronność. Żaden z nich nie ograniczał się do
jednej określonej gałęzi sztuki czy nauki. To właśnie ta różnorodność
zainteresowań nadała wyjątkowość artystom renesansu, którzy przeszli
do historii jako wielcy humaniści, dla których to właśnie
człowiek był celem wszystkich dążeń. Do najwybitniejszych
przedstawicieli, których dzieła podziwiane są do dnia dzisiejszego, należy
zaliczyć trzech Włochów: Leonarda da Vinci, Michała Anioła i Rafaela
Santi.
Leonardo da Vinci (1452-1519)
- filozof, uczony, malarz, rzeźbiarz, architekt, teoretyk malarstwa,
zajmował się także anatomią, medycyną, biologia, geologią, akustyką, optyką,
mechaniką. Z zapałem oddał się studiom nad możliwościami lotów
człowieka. Uznany za geniusza, wielki artysta i erudyta.
Według jego filozofii człowiek mógł osiągnąć
wszystko, dokonać nawet rzeczy niemożliwych, pod warunkiem trudu
i ciężkiej pracy.
Podstawą wszelkiego poznania była według niego
matematyka. Początkowy okres jego twórczości (1472- 1482) związany jest
z pobytem we Florencji i współpracą z mistrzem A. De
Verrocchio. Z tego okresu pochodzą najbardziej znane obrazy, takie jak:
"Hołd trzech króli", "Chrzest Chrystusa",
"Zwiastowanie", "Św. Hieronim". W roku 1482 przeniósł
się on do Mediolanu, gdzie pracował nad wielkim dziełem
rzeźbiarskim, a mianowicie konnym posągiem księcia Franciszka Sforzy. W roku 1483 powstał
obraz "Madonna w grocie skalnej", w którym artysta przyjął
nowe rozwiązania kolorystyczne oraz wprowadził światłocień (postać
przedstawiona jest w półmroku). Obraz ten został umiejscowiony
w ołtarzu Bractwa Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny
w kościele św. Franciszka w Mediolanie. Podczas pobytu
w Mediolanie powstało także największe dzieło artystyczne jego życia,
fresk "Ostatnia wieczerza" w refektarzu klasztoru przy kościele
Santa Maria delle Grazie. Fresk ten przedstawiający wieczerzą paschalną
Chrystusa z apostołami, powstawał w latach 1495-1498. Dziś można
jedynie oglądać resztki tego wielkiego arcydzieła. W tym samym czasie
powstało kolejne dzieło, obraz "Dama z łasiczką" (inaczej
gronostajem), przechowywany w Muzeum Czartoryskich w Krakowie.
Po upadku potężnego rodu Sforzów w Mediolanie
w 1500 roku, artysta przeniósł się z powrotem do Florencji.
W tym czasie powstały nowe obrazy. W latach 1503-1507 "Mona Liza Gioconda" (dziś
w paryskim Luwrze) oraz "Św. Anna Samotrzecia". W roku 1506
powrócił on do Mediolanu, gdzie poświęcił się pracy
nad pomnikiem marszałka francuskiego Trivulzia, którego w rezultacie
nie zdołał ukończyć oraz namalował "Ledę z Łabędziem".
Po trzyletnim pobycie w Rzymie (1513-1516), który zaowocował wieloma
portretami, da Vinci przeniósł się ostatecznie do Francji.
Pozostając pod oficjalnym mecenatem króla francuskiego Franciszka
I, zajął się on budową kanałów wokół rzeki Loary. Zmarł w 1519
roku.
Do dziś
oprócz wielkich dzieł artystycznych można podziwiać jego szkice konstrukcyjne
różnorakich maszyn znajdujących się w tzw. Kodeksie Atlantyckim.
Michał
Anioł, prawdziwe nazwisko Michelangelo Buonarotti (1475-1564) - architekt,
rzeźbiarz, malarz i poeta, uczeń takich mistrzów jak: D. Ghirlandaio
oraz B. Giovannii. Tworzył w Bolonii, Florencji i Rzymie.
Jego twórczość pozostawała w opozycji
do innego wybitnego malarza i rzeźbiarza Rafaela Santi, którego
charakteryzował spokój, harmonia i dostojeństwo przedstawianych
postaci. U Michała Anioła figury są żywiołowe, różnorodne,
przedstawione w różnych pozach, gwałtowne, chaotyczne i ekspresyjne.
Autor starał się uchwycić różnorodność człowieka, jego emocje oraz stany
duchowe. Widać w nich zapowiedź przyszłego manieryzmu i baroku. Do jego
głównych dzieł malarskich należy zaliczyć następujące obrazy: "Święta
Rodzina" (1503), "Bitwa pod Casciną" oraz "Sąd
Ostateczny" - fresk wykonany w latach 1536-1541 w kaplicy
sykstyńskiej, przez historyków sztuki oceniany jako prawdziwe arcydzieło. Do rzeźb, wykonywanych
w zdecydowanej większości w marmurze, należą: "Dawid"
(1501-1504) - symbol potęgi człowieka, "Pieta
(1498-1500) w katedrze św. Piotra w Rzymie oraz
"Mojżesz" (1513-1516) - posąg z grobowca papieża Juliusza
II. Inne, mniej znane rzeźby to: "Walka centaurów
z Lapitami", "Madonna na schodach" (1490-1492),
"Bachus" (1497-1501), "Madonna z Brugi" "Rachel
i Lea" (1542). W latach 1520-1535 stworzył on także płyty
nagrobne książąt z rodu Medyceuszy - Giuliana i Lorenza
w kościele S. Lorenzo we Florencji. Jako architekt zaprojektował
kopułę bazyliki św. Piotra w Rzymie, której nie zdołał
dokończyć, ze względu na dość niespodziewaną śmierć. Do innych
przedsięwzięć architektonicznych (połączonych z ówczesnymi planami
urbanistycznymi) zalicza się: projekt przedsionku biblioteki Laurenziana
we Florencji z roku 1524, projekt placu Kapitolińskiego z 1536
roku oraz kościoła Santa Maria degli Anegeli z 1561 r
Rafael Santi (1483-1520) - malarz
i architekt, obok Leonarda da Vinci i Michała Anioła uważany
za najwybitniejszego artystę renesansu.
Pracował we Florencji i Rzymie.
Malował głównie madonny. Do najbardziej znanych i cenionych obrazów
z tej serii należy obraz "Madonna Boska ze Szczygłem".
W 1508 roku na zaproszenie papieża Juliusza II, wielkiego
mecenasa sztuki, przeniósł się do Watykanu, gdzie w początkowym
okresie poświęcił się z zapałem dekoracji sal watykańskich.
To właśnie w tym okresie powstały jego najbardziej znane freski,
takie jak: "Dysputa o Przenajświętszym Sakramencie",
"Szkoła Ateńska" oraz "Parnas". Namalował on także
wiele portretów wybitnych osobistości, min. kilka portretów papieża Juliusza
II. Jego dzieła charakteryzuje spokój, harmonia, dostojeństwo
i przepych. Brak w nich głębokiej ekspresji, jaką spotyka się u
Michała Anioła.
Źródło: https://www.bryk.pl/wypracowania/historia/xvi-wiek/3762-najwybitniejsi-przedstawiciele-humanizmu.https://www.bryk.pl/wypracowania/historia/xvi-wiek/3762-najwybitniejsi-przedstawiciele-humanizmu.
Źródło:
Źródło: https://www.bryk.pl/wypracowania/historia/xvi-wiek/3762-najwybitniejsi-przedstawiciele-humanizmu.https://www.bryk.pl/wypracowania/historia/xvi-wiek/3762-najwybitniejsi-przedstawiciele-humanizmu.
Źródło:
Komentarze
Prześlij komentarz